maandag 23 mei 2011

Activiteitendag basisschool de leest

Basisschool de Leest

1. Bedrijf/ Opdrachtgever:
Basisschool de leest in Etten-Leur

2. Opdrachten en mijn rol en mijn verantwoordelijkheden hierbinnen:
Ik ben deze gehele dag mee gegaan als medewerker en heb een paar activiteiten begeleidt. Ik moest tevens de kleuters in het gareel zien te houden.

3. Het verloop van de opdracht:
In de ochtend kwam ik aan op de basisschool en onder het genot van een kopje koffie kregen we uitleg over de gehele dag. Het was een afsluiting van een thema, namelijk de gouden eeuw. Dit had ik van tevoren al vernomen. Gedurende deze dag heb ik diverse activiteiten begeleidt. Zoals het vouwen van een echte piratenhoed, het spel schipper mag ik overvaren en een zoekspel door de school heen. Een zeer geslaagde dag en ik heb voornamelijk respect gekregen voor de docenten op een basisschool, wat was ik moe zeg aan het einde van de dag.

4. De ontwikkelde competenties:
Mondelinge communicatie, probleemanalyse, oordeelsvorming, verbeeldingskracht & creativiteit.

Competenties;

Mondelinge communicatie (niveau 3)
Situatie: Deze gehele dag hebben we met een team van 6 studenten hetzij van de NHTV als van de AVANS de kinderen proberen te vermaken. Een zeer vermoeiende dag was het resultaat. Voornamelijk gedurende spel uitleggen is het lastig om de kinderen stil te krijgen, maar door middel van toonwisseling in de stem en een spannend verhaal eromheen te vertellen kreeg ik ze allemaal stil. Hierdoor heb ik ze overtuigd om een goed te luisteren en heb ik een win-win situatie gecreëerd. Ik legde het spel uit terwijl ze stil waren, hun pikte het op en snapte het spel. En we speelde het spel zonder nieuwe vragen.

Taken: Het continu verbeteren, corrigeren, en speluitleg doen aan kinderen. Zorgen dat de kinderen een zeer fijne dag zouden krijgen zonder dat er al teveel herrie was. Een gezellige en toch een professionele dag maken voor jong door oud.

Acties:
Rustig nadenken, doelbewust werken. Het einddoel vast in zicht hebben en dit continu voor ogen te houden. Het inspelen op de kinderen door middel van het confronteren met hun eigen gedrag is een succes geweest. Op het moment dat er veel herrie was werd ik heel stil en vice versa. Weten wat kinderen leuk vinden en daarop inspelen zodat iedereen het naar zijn/ haar zin zou hebben deze dag.

Resultaat: Een zeer geslaagde dag is hieruit voortgekomen, goed luisteren en de kinderen op een manier entertainen dat het complete win-win situaties oplevert. Effectief gebruik maken van mijn stem en wisselingen hierin hebben geresulteerd dat kinderen het zo leuk vonden deze dag dat ze wilden dat ik nooit meer weg ging. Schitterend.

Terugkoppeling:
Mocht ik nogmaals voor deze situatie zou komen te staan dan pak ik het denk ik het hetzelfde aan, want het is lastig om met kinderen te werken. Het belangrijkste naar mijn mening is dat je jezelf bent en blijft in dit soort situaties, kinderen hebben je anders snel genoeg door. En hoe erg het klinkt ze kunnen er misbruik van maken.

Probleemanalyse (niveau 2)

Situatie: Het was duidelijk, wat moest gebeuren tijdens een paar bepaalde problemen. Probleem 1, de speurtocht bevatte een probleem. Lokalen waren in de buurt en het was een beetje onduidelijk hoe de indeling nu ging worden. Probleem 2, het werken met kinderen op zich zelf al. Hoe ik dit heb aangepakt leest u hieronder.

Taken: Het analyseren van een probleem zodra deze voorkomt. Hierbij een passende oplossing vinden die voor zowel ons als de kinderen het fijnste is. Kijken wat er allemaal wel niet voor een voor en nadelen zijn. Deze afstrepen tegen mekaar en dan is de oplossing hier.

Acties: Aan de hand van het probleem hebben met we het team de koppen bij elkaar gestoken om eens te kijken hoe en wat. Dit moest echter snel gebeuren, want kinderen zaten te wachten. We hebben 1 iemand de kinderen laten vermaken terwijl wij gauw creatief bezig gingen met de oplossing. Het veranderen in het puzzelspul, andere locatie snel nieuwe dingen verzinnen. Verder werken met kinderen is al vrij last vind ik. Maar middel van het inspelen op hun gevoel en hun manier van doen laten is deze uitdaging geen probleem geworden.

Resultaat: Een zeer geslaagde dag met als eindresultaat dat alle kinderen het zeer goed naar hun zin hebben gehad en dat zelfs de juffrouwen en meesters dit niet door hebben gehad. We hebben het met ze alle zeer goed op kunnen lossen. Wat dat betreft verliep alles zeer soepel. We hebben diverse oplossingen tegen elkaar opgewogen en hebben besloten de speurtocht om te zetten en diverse foto’s te verplaatsen en dit mondeling door te spelen aangezien het allemaal last-minute werk werd.

Terugkoppeling: Mocht ik nogmaals voor deze situatie zou komen te staan dan zal anders aanpakken. Ik zou van tevoren al hebben proberen in te schatten wat er mis zou kunnen gaan. Dit is echter lastig, maar wel eens iets over na te denken.

Oordeelsvorming (niveau 2)

Situatie: Gedurende deze dag hebben we tijdens allerlei spellen een x-aantal keuzes moeten maken om zo de spellen tot een goed eindresultaat te krijgen. Deze kinderen waren zeer fanatiek als het om winnen ging. Daarom moest ik concreet en eerlijk zijn, want als je niet duidelijk bent in je doen en laten als het gaat om winnen dan is het over en krijgen de kinderen ruzie onderling.

Taken: Het overwegen om zelf de beslissing te nemen of om toch af en toe een juf erbij te halen. Eerlijk en oprecht zijn, het controleren van de resultaten. Gedurende spellen zijn er altijd kinderen die een beetje vals spelen, dit dan mee laten wegen in het eindoordeel.

Acties: Wederom, eerlijk en oprecht zijn. Een duidelijke mening hebben over de zaken hoe het verloopt. Bespreken met mijn mede studenten over wat we doen zodra er vals gespeeld gaat worden.

Resultaat: Een zeer geslaagde dag waarbij ons oordeel maar 1 keer heeft geleid tot een woordenwisseling tussen een paar kinderen. De juffrouw complimenteerde ons nog met de omgang van de kinderen. Dus al met al, een zeer leuk compliment door een zeer geslaagde dag.

Terugkoppeling: Mocht ik nogmaals voor deze situatie zou komen te staan dan zou ik niet anders handelen dan ik heb gedaan. Het is vooral instinctief handelen. Het is lastig om sommige situaties op te pakken, maar ik ben van mening dat je hier niet teveel over moet nadenken om het tot een goed eindresultaat te krijgen.

Verbeeldingskracht (niveau 2)

Situatie: Kinderen hebben de grootste verbeeldingskracht van alle verschillende generaties mensen die er bestaan. Hun zijn grenzeloos en kunnen dus als genieten van een wolkje in de lucht waarbij een geheel verhaal verteld wordt. Van tevoren hebben we een draaiboek ontvangen en wist ik natuurlijk al dat het om kinderen ging. Dus ging ik mijn verbeeldingskracht al laten werken tijdens de voorbereiding thuis. Een beetje los zijn en de gekste dingen vertellen aan de kinderen. Schitterend. Het mooiste is dat bij een simpel spel al snel een heel verhaal ontstaat, zoals bij het vouwen van de piratenhoedjes.

Taken: De kinderen vermaken en zo zorgen dat ze een zeer leuke dag krijgen. Door middel van leuke verhalen verzinnen en inspelen op de behoefte van een kind. Leuke verhalen, toffe verhalen, stoere verhalen. Alleen al met een piratenhoedje ben ik uitgekomen op diverse verhalen, dit tijdens het vouwen en versieren.

Acties: Leuke verhalen heb ik verzonnen, van tevoren heb ik de informatie gelezen over de activiteiten die gingen volgen gedurende deze dag. Door middel van verhalen met een leuke en spannende verhaallijn heb ik een verhaal omgezet in beelden. Deze beelden natuurlijk in de hoofden van kinderen.

Resultaat: Een mooie dag. Kinderen hadden het de gehele dag over deze verhalen. Het is zo leuk om te zien wat kinderen al wel niet kunnen doen denken met een piratenhoed. Vertel er zit een schatkist vol goud bij en voordat je het weet ben je al in gedacht op een eiland in de zon. Naar mijn mening heb ik het thema de gouden eeuw goed over kunnen brengen naar kinderen door middel van leuke ideeën en leuke spannende verhalen te vertellen.

Terugkoppeling: Mocht ik nogmaals voor deze situatie zou komen te staan dan pak ik het niet anders aan. Ik denk dat ik goed heb gehandeld en vanuit mijn eigen denkwijze dit heb gestimuleerd. Echter is het wel goed om alles nog een keer na te lopen aan het einde of het klopt, maar voor zover ik dit heb gedaan zie ik geen dramatische dingen.

Creativiteit (niveau 2)

Situatie: Een stukje creativiteit begon met het realiseren van de piratenhoedjes. Knutselen niet mijn sterkste vak. Maar het echte creatieve proces begon pas toen de muziekspeler ermee ophield tijdens het spelletje schipper mag ik overvaren. Door simpel, en kort maar krachtig te denken begon ik maar te zingen. Niet echt heel mooi, beetje vals maar vooruit. De kinderen deden hierna automatisch mee. We hebben de speurtocht ook uit moeten zetten wat nogal wat hinder veroorzaakte voor andere klaslokalen waar wel les was. Dit hebben we ook moeten oplossen.

Taken: Echte taken vallen hier niet bij te noemen maar misschien wel het denkvermogen en de trainingen die we krijgen op school om out of the box te denken helpen hierbij. Hierdoor zijn studenten van de NHTV sneller geneigd out of the box te denken en sneller een oplossing zien te realiseren.

Acties: Vanuit een probleem gaan denken, zoals de lokalen bij de speurtocht. Wat kunnen we doen met de middelen die aanwezig zijn? Het wisselen van je vaste plan naar een ander plan wat ineens bedacht wordt is leuk en uitdagend. Bekijken waarom we niet verder kunnen en dan de oplossing realiseren door het probleem vanuit een andere invalshoek te bekijken.

Resultaat: Een geslaagde dag was het resultaat. Het feit wil dat de speurtocht alsnog helemaal is doorgegaan. Perfect. De kinderen hebben een geweldige dag gehad en niet doorgehad dat er een klein probleem was. We hebben ze tussentijds bezig gehouden met een extra ronde van een spelletje.

Terugkoppeling: Mocht ik nogmaals voor deze situatie zou komen te staan dan zou ik het anders aanpakken. Duidelijk van de tevoren bekijken wat de mogelijke problemen zouden kunnen zijn. Dit kan echter een keer gebeuren. Het is alleen voor mij een punt die ik mee neem naar een volgende organisatie van een evenement als ik zelf in de organisatie zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten