1. Bedrijf/ Opdrachtgever.NHTV, Vera van Dongen (studente aan het NHTV)
2. Opdrachten en mijn rol en verantwoordelijkheden hierbinnen.
Het begeleiden van eventuele toekomstige studenten tijdens deze dag. We moesten ze kennis laten met het NHTV Breda en hun hierbij begeleiden. Ze konden ons vragen stellen over de opleidingen, we hebben meningen uitgedeeld over een diversiteit van onderwerpen. Neem als voorbeeld, de studietijd op school en thuisstudie of het wonen in Breda. Tevens hebben we een groepje toegewezen gekregen en hiermee moesten we een case maken om een korte impressie op te wekken wat de opleiding zoal inhoud. Tijdens deze opdracht heb ik van alles wat ik het geleerd tot nu toe op de opleiding een stukje gedaan, denk hierbij aan imagineering, evenementen organisatie en een stukje marketing binnen deze case.
3. Het verloop van de opdracht.
Het was een zeer leuke dag, aan het begin had ik alleen zoiets van competenties verdienen en klaar. Maar ik snap nu wel waarom de studenten een kennismakingsdag willen bijwonen. Hierbij kunnen ze natuurlijk over de streep getrokken worden en hierbij denken aan het feit wat de komende 4 jaar op het NHTV te bieden heeft. We hadden een zeer gezellige groep NHTV studenten die allemaal vol gas gaven om zo hun mening mee te geven aan de toekomstige hopjes. Tevens hebben we een groepje toegewezen gekregen en hiermee moesten we een case maken om een korte impressie op te wekken wat de opleiding zoal inhoud. Tijdens deze opdracht heb ik van alles wat ik het geleerd tot nu toe op de opleiding een stukje gedaan, denk hierbij aan imagineering, evenementen organisatie en een stukje marketing binnen deze case. Het leukste vond ik al gelijk dat iedereen gelijk was met elkaar. Iedereen hielp elkaar en het was echt een gezellige groep. Het is natuurlijk ook al erg makkelijk voor als je inderdaad het NHTV kiest dat je een aanspreekpunt hebt, omdat je natuurlijk de persoon herkent. Verder heb ik mijn e-mail adres van het NHTV nog gegeven voor het geval ze eventueel nog vragen hebben. Deze beantwoord ik graag voor hun allen.
Tijdens het maken van deze case werd er ook “brainfood” uitgedeeld waarop de toekomstige hopjes riepen van mag dit wel. Dit vond ik nou een typisch voorbeeld van het verschil HAVO/ MBO en HBO. Het is allemaal toegestaan mits het opgeruimd word. Hierbij heb ik verklaard dat ook veel mensen thuis werken. Ik doe dit zelf ook, zit alleen de nodige uren op school en verder maak ik alles thuis. Wat een heerlijke vrije studie is dit toch!
Aan het einde hadden ze nog tijd om extra vragen te stellen en hierop antwoord te ontvangen. Hierna verlieten ze de studie inrichting en gingen op naar huis met een tas vol extra informatie en een dag om niet te vergeten. Dit laatste heb ik gemerkt omdat tijdens de gehele dag de glimlachen niet uit bleven.
4. De ontwikkelde competenties.
De competenties die ik hiermee ontwikkeld heb zijn;
Overtuigingskracht en Inzet
Competenties;
1. Overtuigingskracht (Niveau 2)
Situatie: Een 25-tal toekomstige hopjes begeleidden tijdens deze dag. Het doel was om ze te overtuigen dat ze voor deze opleiding moesten komen omdat dit gewoon de locatie is voor vrijetijdsmanagement. Het feit wil dat ze al geïnteresseerd zijn geraakt in een opleiding in de vrijetijdsbranche anders kiezen ze er niet voor om een kennismakingsdag bij te wonen. Mochten ze nog niet geïnteresseerd zijn dan lopen ze een open dag binnen en hebben ze informatie aangevraagd via de website van het NHTV of via studielink. Door mijn mening mee te geven over de opleiding heb ik geprobeerd ze over de streep te trekken zodat ze toch gaan kiezen voor deze opleiding op deze locatie en niet in bijvoorbeeld Diemen. Veel vragen beantwoorden die ze stelden en hun zo een toekomst visie meegeven wat betreft deze opleiding.
Taken: Mijn taak met betrekking tot deze competentie is het beantwoorden van vragen en mijn mening uitwisselen met de toekomstige hopjes. Goed begeleiden en bijsturen en aansturen van deze leerlingen. Het leuke hieraan is dat ze mijn mening erg hoog waarderen. Een student op het NHTV is immers beter dan informatie uit een boekje. Alhoewel ik moet zeggen dat informatie uit een boekje zeker niet slecht is. Sommige waren aan het twijfelen en met hun heb ik samen geprobeerd de knoop door te hakken. Dit door hun vragen duidelijk en eerlijk te beantwoorden en een stukje praktische informatie mee te geven wat betreft het ook daadwerkelijk bezig zijn met school.
Actie: De acties die ik hierop heb genomen verschillen nogal. Iedereen is immers een apart individu en wil anders benadert worden. Dit moet je goed aanvoelen en op het moment zelf bijsturen. Mening geven en vertellen wat de positieve en negatieve kanten zijn van de opleiding was 1 van de belangrijkste acties. Verder heb ik hun geholpen met ondersteunen van gedachten gangen met betrekking tot de opleiding. Daarna ben ik bezig geweest met het ontdekken wat de beweegredenen zijn voor deze keuze en gedachten gang. Hieruit heb ik samen met meerdere leerlingen een conclusie getrokken voor sommige wat ze erg hebben gewaardeerd.
Resultaat: Al het bovenstaande heeft geresulteerd in een zeer aangename dag, zowel voor mij als voor de eventuele toekomstige hopjes. Aan het einde werd ik vriendelijk bedankt voor de genomen moeite en kwamen er nog een paar leerlingen naar mij toe om te vertellen dat ze het erg goed waardeerde dat ik mijn mening eerlijk had gegeven. Hierop heb ik een toezegging gehad van meerdere leerlingen mij volgend jaar te komen begroeten en dat ze de inschrijving nu definitief door gingen zetten. Altijd leuk om te horen dat je inzet gewaardeerd word.
Terugkoppeling: Mocht ik nogmaals voor deze situatie staan dan zou ik het niet anders aanpakken als ik eerlijk ben. De leerlingen komen voor een gezellige en een informatie rijke dag. De mening van mij als student aan de hoge school staat hoog in het vaandel. Je moet eerlijk zijn en blijven, anders geef je valse informatie en is het niet eerlijk naar de toekomstige studenten toe. Tevens is het niet gunstig voor het NHTV, mensen die niet met een terechte visie naar deze school komen stromen vaak gelijk weer uit. En we kunnen beter goed gemotiveerde en eerlijke mensen hebben, dit allen ten voordeel van de vrijetijdsbranche.
2. Inzet (Niveau 3)
Situatie: Een 25-tal toekomstige hopjes begeleidden tijdens deze dag. Tijdens een ochtend voor deze dag ontving ik een e-mail waarin stond of mensen het leuk vonden om te helpen tijdens deze dag. Waarop ik direct een mail heb teruggestuurd van ja lijkt me erg leuk en natuurlijk altijd goed voor de competenties. Ik heb me volledig ingezet en goed geconcentreerd op de leerlingen die deze dag werden ontvangen op het NHTV op de Archimedesstraat. Hierdoor kon ik me eigen goed inleven in hun behoefte en gedachtegang.
Taken: Mijn taak met betrekking tot deze competentie is het beantwoorden van vragen en mijn mening uitwisselen met de toekomstige hopjes. Een goede inzet was vereist omdat het NHTV goed moet worden verwoord. Verder door inzet heb ik het volgende bereikt: goed begeleiden en bijsturen en aansturen van deze leerlingen. Het leuke hieraan is dat ze mijn mening erg hoog waarderen. Een student op het NHTV is immers beter dan informatie uit een boekje. Alhoewel ik moet zeggen dat informatie uit een boekje zeker niet slecht is.
Acties: Qua acties vereist inzet zoals het in dikke van dale staat beschreven: in•zet de; m -ten 1 eerste bod bij een veiling 2 (bij een spel) inleg 3 toewijding, overgave: met veel ~ iets doen. Met name de laatste vind ik erg leuk om te lezen. Toewijding met veel iets doen. Door middel van eigen inzet is het leuk om te lezen dat je met toewijding oftewel met inzet veel kunt bereiken. Dit is uiteraard het doel geweest. Tevens is het doel geweest om van beide kanten iets te leren. Ik zowel van hun als hun van mij. En wie zich volledig inzet komt heel ver. Mijn opinie over dit deel is: wat je geeft is wat je krijgt. Hoe meer ik aan inzet toon, hoe meer ik hiervoor terug krijg vanuit hun kant.
Resultaat: Alles wat hierboven staat heeft een leuk resultaat ingeleverd. Het gaat niet alleen om competenties scoren maar ook over leren van elkaar. En wederom door inzet te tonen bereik je hetgeen wat je wilt bereiken. Waarom is inzet zo belangrijk? Zoals ik hierboven heb beschreven bij de acties. Wat je geeft is wat je krijgt!
Terugkoppeling: Mocht ik nogmaals voor deze situatie staan dan zou ik me eigen meer willen inlezen in de eventueel komende vragen. Hierdoor kan ik nog makkelijker en een duidelijker antwoord geven. Wat betreft inzet zou ik het niet anders doen, ik heb me eigen volledig ingezet en alles gedaan wat er van me werd verwacht en heb er zelf een schepje bovenop gedaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten