donderdag 8 december 2011

Mas-Ontmoeting

MaS-Ontmoeting, 4 oktober 2011.

1. Bedrijf/ organisatie:
Breda-Actief

2. Opdrachten en mijn rol en mijn verantwoordelijkheden:
Gedurende deze opdracht die deels binnen mijn derdejaars-praktijkstage heeft plaatsgevonden heb ik deel uitgemaakt van de organisatie voor de MaS-Ontmoeting. Ik was verantwoordelijke voor het draaiboek en de aansturing van studenten van de NHTV, deze hielpen mij gedurende deze dag op 4 oktober jl. hiervoor heb ik tevens de vacature opgezet en de briefing opgezet en verzorgd op 27 september jl.

3. Het verloop van de opdracht:
Gedurende deze dag van uitvoering die 10 uur duurde hebben we een topresultaat neergezet. Het was de allereerste ontmoeting in Breda ooit tussen scholieren en stag bieders. Een MaS betekend maatschappelijke stage, sinds dit schooljaar zijn middelbare scholieren verplicht om 30 uur per schooljaar de maatschappij te ondersteunen en dus vrijwilligerswerk te gaan doen.
Deze dag stond in het teken van ontmoeten, op een ludieke en speelse manier hebben in Podium Bloos te Breda een markt hiervoor opgezet. (zie bijgevoegd krantenbericht). Gedurende deze dag zijn er ongeveer 1000 leerlingen gepasseerd en hier heb ik een fiets veilig plan voor gemaakt. Het parkeren en doorstromen van fietsen was van belang. De planning was strak maar goed, allen 15 medewerkers hadden om het uur een andere taak, dit om zo de diverse onderdelen van werkzaamheden mee te krijgen. Hier waren ze me zeer dankbaar voor. Aan het einde waren we een uur eerder klaar door het strakke schoonmaakschema en de medewerkers. Iedereen deed automatisch zijn/ haar ding zoals aangegeven, hierdoor verliep het vlekkeloos.

4. De ontwikkelde competenties:
Plannen en Organiseren & Omgevingsbewustzijn.

Competenties;

Plannen & Organiseren (Niveau 3) (Herkansing van jaar 2)
Situatie: Door middel van mijn draaiboek, taakverdeling en het fietsenplan is alles goed verlopen en kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd event. Mede door mijn inzet hebben we in de week na uitvoering direct een goedkeuring gehad om het volgend jaar weer te doen waarvoor de gemeente subsidie vrij geeft.

Taken: Het opstellen van een draaiboek, het maken van een taakverdeling voor 15 studenten, het opzetten van een fietsenplan bij Podium Bloos. Dit is in overeenstemming gedaan met de directie en leidinggevende van Podium Bloos. Een goede en duidelijke taakverdeling maken is van groot belang en dit is gerealiseerd.

Acties: de acties die ik heb ondernomen om deze competentie te kunnen verantwoorden zijn als volgt: het incalculeren van tijd voor werkzaamheden met veiligheidsmarge. Per laag van het personeel het draaiboek aanpassen en op hun verantwoordelijk inspelen. Tussentijds één moment van evaluatie inplannen (lunch) en aan het einde wederom een evaluatie moment onder het genot van een hapje en drankje. De planning zo uitschrijven dat het niet of nihil nodig is extra werkzaamheden plotseling in te hoeven voegen.

Resultaat: Door middel van bovenstaande acties en medewerking van de NHTV studenten is de MaS-Ontmoeting een regelrechte hit geworden. Komende jaren wordt het weer georganiseerd voor de nieuwe stroom leerlingen. Fijn om dit te horen naar een lange periode van hard werken, onduidelijkheid over subsidies.
Terugkoppeling: Mocht ik nogmaals voor deze situatie komen te staan, wat ik niet als onverwacht acht dan zou ik de locatie eerder vastleggen en duidelijkere afspraken maken wat betreft de voorziening van elektriciteit en dergelijke. Echter had ik hier deze keer geen invloed in, vandaar.

Omgevingsbewustzijn (Niveau 3) (Herkansing van jaar 2)

Situatie: Het organiseren van een MaS-Ontmoeting, ga daar maar eens aanstaan als er geen kennis is over dit onderwerp bij mij. Inlezen, Inlezen, bestuderen van MaS-Stof etc. Gedurende deze periode heb ik conferentie bezocht over de MaS, dit was een internationale happening met de minister van Bijsterveld, en Dhr. Jim Kielsmeier, zijn functie National Youth Leadership Council United States.

Taken: Voor mezelf oriënteren hoe dit vakgebied in mekaar steekt. Duidelijkheid verschaffen over een onduidelijk onderwerp voor mij. Het bezoeken van conferenties en lezen van stukken over de MaS en het aanhoren van verhalen moeten duidelijkheid gaan verschaffen.

Acties: de acties die ik heb ondernomen om deze competentie te kunnen verantwoorden zijn als volgt: Het bezoeken van conferenties en lezen van stukken over de MaS en het aanhoren van verhalen moeten duidelijkheid gaan verschaffen. Ik heb hierin de ontwikkelingen moeten volgen, dit jaar is pas de goedkeuring gekomen vanuit het ministerie. Mocht dit niet door worden gezet dan zouden we alles af moeten blazen.

Resultaat: Door middel van bovenstaande acties was ik zeer goed voorbereid en kon ik diverse vragen beantwoorden gedurende deze periode waar ik anders geen antwoord op had. Ik wist waar ik het over het, dit praat een stuk makkelijker.

Terugkoppeling: Mocht ik nogmaals voor deze situatie komen te staan dan ga ik hetzelfde doen, goed inlezen van tevoren door middel van vakbladen en nieuwsbrieven. Mocht er een conferentie zijn over het nieuwe onderwerp dan ga ik daar zeker heen, het was handig en zeer bruikbaar. Het voorkomen van onzekerheid of onjuiste informatie verstrekken kunnen we beter voorkomen dan genezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten