1. Bedrijf/ Opdrachtgever:
NHTV Breda, Gemeente Nijmegen
2. Opdracht en jouw rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Het voornaamste wat ik heb gedaan is het bewaken van de start vakken, alle lopers zijn op kleur geselecteerd en dit gebeurd door middel van een gemiddelde ronde tijd wat ze van tevoren hebben aangegeven. Ik moest ervoor zorgen dat de lopers in de juiste vakken terecht kwamen en ze eventueel extra informatie geven over de gehele locatie. Zelf heb ik het startvak wat ik moest bewaken verdeelt met hekken, zodat het allemaal overzichtelijker werd voor mezelf. Hiervoor had ik toestemming gevraagd aan de leiding die vonden het een prima idee. Tevens moest ik zorgen dat er geen toeschouwer de baan op kwam tijdens de wedstrijd en gebeurde dit wel dan mochten we deze verwijderen van de baan (erg leuk trouwens). Er werd van mij verwacht dat ik samenwerkte met de gele hesjes (de rest van de vrijwilligers).
3. Het verloop van de opdracht:
We kwamen aan in Nijmegen en je zag meteen dat er een groot evenement ging plaatsvinden. Overal grote ballonen en alles was afgezet met dranghekken en ik merkte meteen dat dit een goed georganiseerd evenement is. Aan het begin van de ochtend hadden we even tijd voor bak koffie en daarna gelijk aan de bak. De dranghekken goed gezet zoals we dit zelf in gedachte hadden en de vakken verdeeld. Een half uur voor de aanvang van de start barste de drukte los, geweldig honderden lopers kwamen tegelijk naar ons vak om te kijken of dit hun vak was. We moesten snel en effectief handelen om de doorstroming niet te belemmeren, wat overigens prima gelukt is. Na de start hebben we de zijpaden bewaakt van onze startplek, we moesten er voor zorgen dat er niemand op de baan kwam tijdens het evenement. Dit omdat gevaar voor de lopers te weren. Er waren een aantal mensen die dit niet konden waarderen, waarna ik met een goed overleg met die mensen tot de overeenstemming ben gekomen dat ze toch maar gingen omlopen. Tevens kwamen er ontzettend veel mensen naar ons toe om vragen te stellen en hierop moesten we antwoord weten. We hadden van de leiding een blaadje gekregen waarop heel veel stond aangegeven erg super dus.
4. De ontwikkelde competenties:
De competenties die ik hiermee heb ontwikkeld zijn; Stressbestendigheid, Samenwerken, Mondelinge communicatie en initiatief.
Competenties;
1. Stressbestendigheid (niveau 2)
Situatie: Aan het begin bij de start was het erg druk met de lopers. Er kwamen honderden tegelijk aan om in het startvak te komen. Het was een koude dag, dus de lopers hadden nog een trui aan over hun loopshirt. Op het loopshirt was een Papiertje gespeld met de rennergegevens en hierop stond ook de kleur van hun vak. Hoe drukker het werd hoe moeilijker de mensen deden. Een redelijke stressvolle bedoeling.
Taken: Hier werd van ons verwacht dat we de juiste mensen op de juiste kleur selecteerden. Aansturen van de toekomstige lopers en het publiek wat er omheen stond helpen met alle vragen.
Acties: We hebben de hekken zo neergezet, dat de lopers sowieso langs 1 van ons moest komen om zich naar binnen te mogen wurmen het vak in. Hierop hebben we besloten ruim voorruit te kijken en omgeroepen dat de startkleur aanwezig moest zijn, waardoor de volledige stressmeter afliep! stress had ik niet echt last van, ben wel wat gewend met 4,5 jaar horeca ervaring en uiteraard topdruktes.
Resultaat: We hebben alle lopers geruim op tijd binnen gekregen en ook nog eens allemaal de juiste kleur, dit was wel echt tof. Met Groepje hebben we het zeer strak gedaan waarop iedereen er ook daadwerkelijk met plezier liep. Dit is niet geheel onbelangrijk gezien het slechte weer dat we troffen die dag.
Terugkoppeling: Mocht ik nog een keer voor deze situatie komen te staan, dan zou ik van tevoren al duidelijk aangegeven hoe de lopers zich moeten presenteren bij hun startvak. En nog duidelijker zijn tegen de mensen langs de zijlijn die we moesten tegenhouden op sommige momenten.
2. Samenwerken (Niveau 3)
Situatie: Een groot evenement, een duidelijke organisatie en een duidelijk einddoel. Om deze met ze alle te kunnen bereiken moet je samenwerken hoe je het ook wend of keert. Samen de lopers het vak in krijgen en op tijd. De toeschouwers samen verder helpen met vragen. Tijdens het evenement pak dingen op, we helpten elkaar met alles! Had ik niks te doen even de rest helpen die bijvoorbeeld vuil aan het rapen waren, zo hebben we het erg gezellig gehad met elkaar en verliep het evenement naar mijn mening perfect op ons stuk.
Taken: Samenwerken aan een veilig, goed en snel evenement. Teamwork is een belangrijk aspect, ik denk zelf dat onze voornaamste taak een vrij onbewuste taak is geweest voor mij. Respecteer elkaar en help elkaar, dit zit al in mij en hier heb ik nog nooit moeite mee gehad.
Acties: Samen vuil rapen, samen de mensen informeren over wat er komen gaat. We hebben elkaar allemaal geholpen tijdens het opbouwen aan het beging van de ochtend en uiteraard ook het einde, het afbreken.
Resultaat: Een zeer geslaagde dag vanuit mijn kant gezien, het was gezellig we waren met een leuke groep op een leuke locatie. Aan het einde nog een paar leuke complimenten gehad over onze samenwerking (het groepje met wie ik stond). Het evenement was weer een succes en vooral ook erg gezellig ondanks dat het met bakken uit de hemel kwam.
Terugkoppeling: Samenwerking situatie zal je je gehele leven voor blijven staan, ik vindt mezelf hier persoonlijk vrij goed in. Ik ben sociaal ingesteld en hou ervan met mensen te werken. Ik zou het niet anders doen dan ik het die dag heb gedaan.
3. Mondelinge communicatie (Niveau 3)
Situatie: Vooraf kregen we een korte briefing over hoe en wat de bedoeling allemaal was. Hierna hebben we nog wat vragen gesteld, en we hebben nog wat voorstellen gedaan om het zo leuk te houden alle partijen. Goede gezellige groepen gemaakt. Tijdens het evenement kwamen er weleens toeschouwers naar me toe die een voorstel deden die nergens op sloeg, dat is hun mening en die is goed denken ze dan. Maar na een kort gesprek haalde ik toch mijn gelijk en was die man het me eens en vond het eigelijk een nog beter idee om de andere kant op te gaan.
Taken: Beantwoorden van vragen en suggesties geven aan de lopers en tevens de toeschouwers. Ook moesten we alles wat we op ons blaadje hadden gekregen perfect kunnen verwoorden naar de klanten toe, dit omdat je toch een bedrijfsnaam uitstraald; Genaamd NHTV.
Verder goed overleggen en luisteren naar elkaar, aan het einde hebben we onderling feedback gegeven op elkaar.
Acties: Veel praten met lopers en toeschouwers, redelijk blijven tegen toeschouwers die niet redelijk naar mij waren. Erg leuk gegeven trouwens, uiteindelijk kom je er door je houding en duidelijk argumenten toch weer als "winnaar" uit de bus.
Resultaat: Prima resultaat, onze leidinggevende was zeer te spreken over hoe we elkaar aanspraken en omgingen met een diversiteit aan IQ's op het evenement.
Terugkoppeling: In deze situatie zul je je gehele leven blijven staat, je moet communiceren om ergens te komen later. Ik zou hier niks aan veranderen, want ik als ik iets zeg weet ik waar ik over praat en dat is het belangrijkste.
4. Initiatief (Niveau 3)
Situatie: Bij de opstart hebben we zelf bepaald hoe we bepaalde dingen wilden opzetten, zoals de dranghekken. Tevens heb ik bij de briefing nog wat tips gegeven over hoe je kunt inspringen op een diversiteit aan mensen. We mochten eigelijk de gehele dag ons eigen ding doen.
Taken: Zelf ben ik gekomen met ideeen om bepaalde dingen zo neer te zetten om een snellere doorstroming te krijgen en het voor iedereen makkelijk te maken, een mooie win-win situatie dus.
Acties: Hekken op eigen houtje en eigen idee neerzetten, zelf bepalen waar we de controle hielden. Improvisatie stond hoog in het vaandel bij dit evenement. Tussendoor vast de boel opruimen en netjes houden tijdens het evenement door. Achteraf hoefte dit niet, maar ze was er erg blij mee. Hierdoor konden 2 vrouwen eerder naar huis toe, naar hun kinderen.
Resultaat: Top verlopen allemaal, geen extreme problemen gehad. Zoals ik het zelf al deels had uitgedacht konden er eigelijk nihil problemen voorkomen.
Terugkoppeling: In deze situatie zou ik niks meer willen veranderen, we hadden de logistieke waarden niet om nog extra dingen te kunnen aanpassen. Maar het makkelijkste zou zijn als er een duidelijk beleid is van die doet dit en die doet dat. Dit zijn je taken! Een extra stukje planning hieraan toevoegen als het ware. Mocht ik in de hoofdorganisatie zitten zou dit zeker een prioriteit hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten